Majoor Bosshardt (94) overleden .

 “Nee, nee, ik doe het niet!”  Ik hoor het me nog roepen. De majoor was op bezoek in de Gastenburg in Amsterdam, een en al camera en veel volk, vooral hooggeplaatst en ik was boven loopvoeten aan het verzorgen. Geen tijd en ze is toch geen aapie riep ik naar al mijn collegae. Nee, vertelde Louisita, daar heb je ook gelijk in, maar straks heb je zoveel goeds in je eigen leven gedaan, zo dicht bij de doelgroep in haar voetsporen mogen werken en dan heb je haar nooit gezien, nooit haar wonderlijke rust gevoeld en ik ging dus na deze woorden naar beneden…….. en daar zat ze.

 Het was 2003 en in een grote zaal zat ze keurig in haar zwarte pakje, met hoedje op, badend in het felle licht van al die lampen, al die ogen op haar gericht. Ze had twee handen vol met knuisten van zwervers, zwarte vette knuisten, van mannen met stinkende adem en vieze poten onder tafel, met grove taal, maar in haar buurt waren ze samen met de majoor sereen en de majoor luisterde en babbelde honderd uit en vandaag nu ik via de Volkskrant hoor dat ze is overleden, ben ik dankbaar dat ik ook heb kunnen voelen hoe fijn het was, om een glimp van deze liefde te mogen zien.

Majoor rust zacht en dank voor al je prachtige werk.

Zilver. 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-06. Bookmark de permalink .

31 reacties op Majoor Bosshardt (94) overleden .

  1. Heer_Lot zegt:

    Mooi dat je haar hebt mogen meemaken :-))en ze heeft inderdaad heel veel mooi werk verricht :-))

  2. Zilver. zegt:

    Heer-Lot, ik heb jaren bij het Leger des Heils in Amsterdam gewerkt en ik heb zoveel moois gehoord over haar en achteraf zo blij dat ik haar ook even heb kunnen zien.

  3. Johan HvD zegt:

    Oh, dat wist ik niet, Zilver. Dank voor de informatie. De Majoor heeft altijd een warme plek in mijn hart gehad, dat zij moge rusten in aldurige goedheid en vrede…

  4. Zilver. zegt:

    Johan, dat hoop ik ook, ik heb net even haar site bezocht en foto’s gekeken.

  5. sjoukje zegt:

    Prachtig zo’n vrouw!

  6. Zilver. zegt:

    Ja, een bijzonder mensje, zoveel kracht en liefde.

  7. doranne zegt:

    mooi zo’n herinnering.
    ik vond het altijd zo troostrijk dat zij er was,niet voor mezelf maaar voor deze wereld.
    Die nu weer een beetje leger is.

  8. tam zegt:

    we hebben weer een goed mens verloren

  9. koen -Drijfveren zegt:

    goed dat je bij haar overlijden stilstaat. het was een goed mens, met een duidelijk uitgesproken mening!

  10. Zilver. zegt:

    Doranne, je zegt het zo mooi.
    Tam, ja, een engel.
    Koen, ze kon ook alles zo mooi vertellen en de dingen zo eenvoudig maken, maar ik heb er die ene keer maar in het echt gezien en de rest uit verhalen van collegae en de tv en radio.

  11. Bep zegt:

    Jaren terug heb ik eens een boekje over de Majoor gelezen. Hoe zij als kind was en opgroeide en later dus verder ging bij het Leger des Heils. Zij hield ook wel van een grapje en heeft heel veel goed werk gedaan.

  12. Mo zegt:

    Ik vond haar een geweldig mens, al heb ik niet zoveel met het geloof, maar ze was (vond ik) altijd zo lekker nuchter, geloofde niet in periodieke onthouding als voorbehoedsmiddel maar had gewoon een realistische levensinstelling.

  13. Zilver. zegt:

    Bep, ik kijk nu naar beelden van haar, zo leuk!
    Mo, ja, dat geloof, daar geloof ik ook niet zo in, maar haar werk, nou, mijn petje af.

  14. annet zegt:

    Ja mooi Zilver…een uniek mens..onvergetelijk. Ze was van 12 juni als ik me niet vergis.
    Dank je Zilverzusje xxx

  15. Zilver. zegt:

    Dat je dat weet, dat wist ik weer niet.
    xxxjes terug zusje.Reactie is geredigeerd

  16. K zegt:

    Gelukkig dat je toch gegaan was! Een karaktermens; ik heb vaker interviews gelezen over haar leven en ik vond de uitzending met Rik Felderhof zo leuk; was ze met Herman Brood daar.

  17. eric sombreric zegt:

    Ik hou vooral van geestelijken die midden in het leven staan, en zo was zij. Daar krijg je ook gezondere denkbeelden van, als je de ongezonde wereld niet ontvlucht. Ik zag haar vandaag voor het eerst Brood’s rug schrobben, haha. Had ze samen wel al gezien in RUR (‘Herman, wil je niet constant met die grote haden voor majoor Boshardts gezicht fladderen’ waarop ze instemmend knikte.) Ach ja, Herman was wel sex en drugs en r&roll enzo, maar niemand hield zo van zijn moeder als hij, en de majoor wist dat.

  18. Zilver. zegt:

    K, ja, ik ben blij dat ik haar nu toch heb gezien, klinkt zo raar, maar ik denk dat als je bij het Leger des Heils hebt gewerkt en zoveel over haar hebt gehoord dan is dat fijn, ik wilde alleen niet aapje kijken, ik zou ook nooit koninig gaan kijken, maar ik denk dat dit toch anders is.
    Eric, dat vind ik zo fijn aan het Leger des heils, ze zijn heel gelovig, de heilsoldaten dan, maar voor zover ik ze ken, zijn ze zo milt en weten ze wat er te koop is en ze werken echt voor de allerarmste en dat vind ik klasse, ze doen het met humor en liefde en zijn niet bang, erg mooi.Ik heb gisteravond ook gekeken, mooi he, over die verbrande rug, zie je toch dat ze al weer wat ouder werd, want dat doet loeipijn,maar ze had het niet in de gaten, maar al met al, mooie tv

  19. Betty zegt:

    Prachtig mens.

  20. Zilver. zegt:

    Betty, wat ik van haar weet tot nu toe is een en al liefde, humor en toewijding.

  21. Betty zegt:

    Deze uitzending van Villa Felderhof was voor mij de 3e keer, want deze uitzending herhaalden ze ook na de dood van Herman Brood. Felderhof heeft ook nog een special met haar gemaakt door Israel. Ik hoop dat ze die ook gaan herhalen.
    Ik ben zelf net 2 dagen terug uit het Heilige Land, en werd meteen hiermee geconfronteerd. Ik pinkte wel een traantje weg gisterenavond.
    Ik zat ooit tijdens mijn studie theologie een keer vast en zag toen een artikel over haar. Dan ga je wel denken, waar doe ik het eigenlijk allemaal voor? Zij stond zo midden in de wereld, zo no nonsense en toch gevoelig en met heel veel humor.Reactie is geredigeerd

  22. Zilver. zegt:

    Betty, dank voor je mooie reactie. Wat een bijzondere studie heb je gedaan. Hoe was je reis?
    Het werk van de majoor was niet niks nee, en om dan je humor weten te bewaren en de humor er van in te zien, dat is bijzonder, ik ken het Leger zeer goed en de heilsoldaten heb ik op een warm plekje in mijn hart, nergens zo gelachen als bij het leger, maar ook erg gehuild, want sommige mensen (niet de heilsoldaten) die daar werken bedotten de boel en eer dat dit uitkomt, het Leger heeft mij altijd gesteund in alles wat ik voor hen deed en was erg goed voor mij, ik heb me altijd mogen warmen aan hun liefde en vele personen ken ik en als ik ze nu lees, zie ik hun gezicht erbij, oh, ik ga er nog eens veel over schrijven, maar nu is dat nog even te vroeg, maar het Leger heeft me veel prachtige momenten bezorgd en is altijd in mij blijven geloven. Dat is een wonder, want ik geloof nergens in.

  23. Betty zegt:

    Ach Zilver, ik merk dat het je aangrijpt. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, die bedotterij. Maar dat blijf je altijd en overal houden. Sommige mensen zien bepaalde werkplekken gewoon als niet meer dan dat. Dat is ook in de zorg zo. Automatische piloot aan en de tijd zo goed mogelijk doorkomen. Die mensen werken echt alleen voor geld, waar op zich naturlijk niks mis mee is, maar je helpt mensen vaak meer als je dat ook vanuit je hart doet.
    Ik zie nu dat de uitvaart de 30e. De NCRV zendt het uit, inclusief de rijtoer vooraf.
    Ik verblijf zo´n 5 a 6 maanden per jaar in Israel ivm mijn werk. Ik ga er binnenkort ook weer naar terug. Ik ga zeker in Yad Vashem op zoek naar haar steen in de Laan der Rechtvaardigen onder de volken. Zij heeft deze onderscheiding en al deze mensen hebben in dat park een eigen steen.

  24. Zilver. zegt:

    Ohhhhhhhhh, ik wist van de onderscheiding maar niet van dat je dan een steen kreeg wat bijzonder.
    Ja, het grijpt me aan, als je werkt tussen de aller armste dan moet je goed voor ze zorgen, als of het je eigen vlees en bloed is, maar ik heb zulke erge dingen meegemaakt, personeel dat stal van deze arme mensen, kun je toch met je pet niet bij? Lekkers dat kwam, werd door mensen opgegeten die hun buik al dik er rond hadden, ohhhhhhhh en nog veel meer, maar eerst moet de tijd verder zijn en dan zal ik het schrijven, nu zouden mensen het nog te veel herkennen en dat wil ik niet, want ook een rijke dief is een mens, ik wil niemand verdriet doen, maar wil wel dat een ieder met respect wordt behandeld, anders sta ik op en laat mijn stem horen.
    Sterkte bij je werk.

  25. Betty zegt:

    Wat denk je wat er allemaal in verzorgingscentra (ook) door personeel wordt gejat?

  26. Zilver. zegt:

    Oh, ik word er koud van, van een deel weet ik, al heel jong had ik door dat sommige mensen met de mond mooie woorden lieten vloeien, maar hun handen en hart niet thuis konden houden en op de verkeerde plaast zaten.

  27. tempelman(martien) zegt:

    Jammer dat er maar zo weinig mensen zijn als zij was.

  28. Zilver. zegt:

    Martien, helemaal mee eens.

  29. Di Mario zegt:

    Ik vraag me af waarom ik deze post nou in mijn reader krijg als 11 uur geleden geplaatst…..

    Love As Always
    Di Mario

  30. Zilvertje zegt:

    Tja, dat is raar, dit is een bericht van 2009. Ik weet het ook niet.

  31. kitty zegt:

    2007 toch?

Geef een reactie

