Straatje. (liedje van zilver dat schroot wordt)

foto
De geveltjes
de stoeptegeltjes
de paardenpoep
de geur van snoep
het houtsnijwerk
de aan de binnenkant zo saaie kerk
maar aan de buitenkant zo schoon
overleefde eeuw na eeuw
al was dat niet simpel en gewoon

De buren, die hier niet gluren
maar gewoon kijken met het hart op de tong
de lantaarnpalen
drie brengen, vier halen
de kroeg
met glazen genoeg
want ze liggen op straat

Hier ben ik geboren
hier ga ik ook dood
hier werd ik bewonderd
en word nu langzaam gelukkig oud schroot 

Zilver (17-10-06)

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2006-10. Bookmark de permalink .

17 reacties op Straatje. (liedje van zilver dat schroot wordt)

  1. K zegt:

    Welnéé, die laatste zin klopt niet! Maar mooie cultuurschets van je geboortgrond. Ik woon ook in mijn geboorteplaats, geen trek om weg te gaan.

  2. Zilver zegt:

    Ik heb de foto zojuist genomen voor het donker werd, vanuit mijn voordeur ben gewoon op mijn oude dag verliefd…op mijn eigen dorp, zalig en jouw dorp, waar is dat?

  3. K zegt:

    Woon je midden in een winkelstraat? Dat had ik niet gedacht door de eerdere foto’s die je geplaatst had. Mijn "dorp" (30.000 inwoners) ligt in Oostelijk Zuid-Limburg. Ik woon maar 250 meter van de bosrand vandaan. En ik ben 3 keer verhuisd in een straal van 500 meter.

  4. lidy zegt:

    Heerlijk, herlijk, heerlijk weer van die fijne bijdragen, waar ik van kan genieten.
    De laatste zin zou ook kunnen zijn:
    En word nu gelukkig langzaam oud schroot :)))))

  5. Zilver zegt:

    Oh, wat geweldig zo dicht bij het bos, dat is zalig en wat grappig verhuizen dan maar zo weinig verplaatsen.
    Ik heb vroeger ook in Purmerend gewoond, in een heel groot en oud herenhuis, de voorzijde lag aan een drukke weg, voorheen een gracht, de achterzijde was een oase van rust, met veel groen, water en vogeltjes, ik houd wel van die geheimen van stad en dorp.
    Ik ben dol op Limburg, van een ander weblog van mij, haalt een weblog uit Limburg wel eens foto’s en verhaaltjes van mij met bronvermelding, dat vind ik wel erg leuk.

  6. Zilver zegt:

    Nee, nee, Lidy, dat oud schroot worden gaat snel, maar het is wel erg gelukkig oud schroot, zo gelukkig is oud schroot nog nooit geweest, er zit een vlaggetje op en een kroontje van Zilver.
    Mooie bijdrage heb ik weer van je gelezen, ik heb er even van gehuild.

  7. man met sombrero zegt:

    Helemaal met Zilvertje eens. Die laatste regel is juist zo mooi zo!

  8. koen scherer-drijfveren zegt:

    apart, beetje dubbel gevoel erbij, of dit het verder is, joh wie weet waar je nog allemaal terecht komt, maar als je je gelukkig voelt op je plek dan is dat natuurlijk geweldig en ook nog eens mooi verwoord!
    groet,
    koen

  9. koen scherer-drijfveren zegt:

    vreemd ik was toch echt ingelogd,
    nogmaals groet en compliment, het moet even inwerken..mooi gedaan.
    koen

  10. Cor zegt:

    ik zou graag een andere laatste regel willen; ik hou niet van schroot….. en hier neem ik de laatste boot( geintje!)

  11. Annemieke zegt:

    Fijn dat je weer online bent!!!!

  12. Annet zegt:

    Hij is weer fijn Zilvert:>)

  13. Zilver zegt:

    Dag lieve Annet, ik ben je adres kwijt, ik moet jou die van mij nog sturen!
    Muis een dikke kus.
    Cor, ja, een boot, die is goed :&)
    Koen, ik ben nu op het topje van gelukkig zijn, nooit was het zo goed als de laatste acht jaar.
    Man met hoedje, hoedje we liggen nu op een lijn ;^)

  14. koen scherer - drijfveren zegt:

    heel goed en fijn om te horen Zilver, ik ben blij voor je!
    warme groet!
    koen

  15. Maria-Dolores zegt:

    een mooi gedicht.
    verder wil ik niet eigenwijs zijn (:-)), maar ik dacht juist dat zilver nooit schroot werd, maar hoogstens een beetje donkerder en edeler, gepatineerd heet dat geloof ik.

  16. Zilver zegt:

    Maria-Dolores, ik zit te lachen om je, ja, zilver hoeft alleen af en toe opgepoetst te worden.
    :$)

  17. Maria-Dolores zegt:

    ja, of ook niet. als je het maar geen schroot gaat noemen!! maar aan de andere kant moet je dat natuurlijk zelf weten🙂.

Geef een reactie

