Gedachten van vroeger ( Mokkastaafje van Verkade.)

Het lekkerste toetje!

De radio en nog veel meer…..

Wij hadden vroeger thuis geen koelkast, maar ook geen kelder. Hoe heeft mijn moeder dat toch voor elkaar gefietst, we hadden gewoon iedere dag eten. Wel kwam er van alles aan de deur, de melkboer en de bakker en de visboer.

De radio was een zwarte knop aan de muur, met mijn ogen dicht kan ik nog de klik horen als mijn moeder hem aanzette. De radio heeft mij gered uit de klauwen der versombering. Dagen, weken en maanden, lag ik uur na uur te luisteren naar al die mooie liedjes en alles wat bezongen werd, trok aan mijn oor/oog voorbij. De eerste zes jaar van mijn leven bracht ik door thuis in bed in de woonkamer, achter een kamerscherm of in het ziekenhuis.

De geur van sinaasappels geeft me weer de vreugde van de kleuterklas, ze kwamen heel regelmatig en namen dan allemaal een fruitje mee. Die lieve juf had daar een prachtige fruitmand van gemaakt. Mijn moeder had de voordeur opengezet en dan liepen ze allemaal langs mijn bed en zeiden iets liefs, dat geweldige lieve gebaar brengt me nog een ontroerend gevoel. Bij de achterdeur stond mama en een ieder mocht uit een geweldig groot Verkadeblik een koekje pakken. Hoe lief ik ze ook allemaal vond, toch hoopte ik telkens weer, dat mijn favoriete mokkastaafje er nog in zat als de klas weg was en mijn moeder met een bijna leeg blik terug in de kamer kwam..

Zomers ging het altijd wat beter met mij, hoe heerlijk, buiten spelen met je vriendinnen. Na die lange zieke winter weer uitgeschakeld raken, de groei was behoorlijk ingetreden en het naar buiten openslaande raam waar ik als ukkie altijd onderdoor liep, velde me nu in een klap.

Weer naar school, heerlijk schilderen en kleien. Na schooltijd naar buurvrouw Kwantus, die had iets bijzonders! Het was zo wit als melk en zo dik als pap en het proefde als een zonnige dag in mei. Buurvrouw had een koelkast en trakteerde mij regelmatig op yoghurt. Weet je, je kunt me erg nog steeds overgelukkig mee maken. Het is gewoon een zalig toetje.

Zilvertje. 4-4-2003

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2006-04. Bookmark de permalink .

38 reacties op Gedachten van vroeger ( Mokkastaafje van Verkade.)

  1. Cor zegt:

    de radio was een knop aan de muur….. treffend gezegd dat was de distributieradio neem ik aan?

  2. annemieke zegt:

    Ik heb voor het eerst een nachtje geslapen in mijn nieuwe huisje,ben nu even weer bij wietse.Ik heb heerlijk gedoucht en ben er helemaal gelukkig van!!! kussssssssssss

  3. Zilvertje zegt:

    Cor, ik denk dat het zo was, hij was zwart, met een dikke vette zwarte knop en je hoorde hem keihard klikken, als die klik ging, dan werd ik weer helemaal blij en zag alle liedjes gebeuren, jammer dat er veel nooit meer te horen zijn, zoals de liedjes van Jules de Corte, oh, wat heeft die man mijn fantasievleugels gegeven en goed zicht op een ware wereld, ik had hem graag in het echt ontmoet, om hem een dikke, dikke kus te geven, als dank, hij was een pleister op mijn zieke lijf en verdrietige niet buiten kunnen spelen hoofdje. Ik luister nu wel vaak Internet toppers van toen van de Avro, gelukkig hoor ik die liedjes van vroeger daar nog wel.

  4. anoniem zegt:

    Bedankt voor je reactie bij: Taaie Klanten. Hmmm… in Amsterdam lopen er (dan) veel taaie klanten rond natuurlijk
    Taaie Klant

  5. Zilvertje zegt:

    Annemiek zullen we even belchatten? Kus, love you en ik ben ook blij voor jou, heb er de hele dag aan gedacht, ook gister en op 1 april!

  6. Zilvertje zegt:

    Nou, daar stikt het van de taaie klanten.

  7. annemieke zegt:

    ja lekker bel chatten!

  8. muisje zegt:

    Wil iemand een stukie kaas!

  9. muisje zegt:

    ik bedoel stukkie

  10. Zilvertje zegt:

    Annemieke hoe zijn de waterhoogte?

  11. Zilvertje zegt:

    Ja, graag ik heb zo een honger!

  12. Zilvertje zegt:

    Muisje, ik lust het best ook met een k minder, als het maar kaas is!

  13. muisje zegt:

    lekker smikkelen!!!!!

  14. annemieke zegt:

    erg hoog! hoogwater he! maar je kan er wel lekker in zwemmen

  15. de muze zegt:

    annemiek toffe moeder heb jij. hou haar hoog

  16. Zilvertje zegt:

    Muis zalig!

  17. Zilvertje zegt:

    Annemieke zalig!

  18. Zilvertje zegt:

    De Muze, dat is lief!

  19. annemieke zegt:

    ze is de liefste!!!!

  20. Zilvertje zegt:

    Annemiek, je bent lief, je bent en schat, je bent mooi van binnen en van buiten.

  21. annemieke zegt:

    en mijn scheetjes ruiken naar vanille…..hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

  22. muisje zegt:

    oooooooooo…..

  23. Zilvertje zegt:

    Annemieke heb je rum gedronken?

  24. Zilvertje zegt:

    Muisje, ik had reacties verwacht, hoe zalig het snoepen was bij de oude Verkadefabrieken.

  25. annemieke zegt:

    nee grapje…:):) ik zal het niet meer doen.

  26. muisje zegt:

    Ik eet alleen maar kaas,wist niet dat je van toetjes ook vanille scheetjes ging laten!!??

  27. annemieke zegt:

    mama , ik snap je emailtje niet heb ik je een virus gestuurd?

  28. Zilvertje zegt:

    Nee, gekkie,ik heb jou een virus gestuurd een leuk filmpje, hoe hij zich vermenigvuldigt, met de boodschap niet nadoen, ha, ha.

  29. annemieke zegt:

    haha.. ik heb hem meteen gewist stom he, erg he mijn filmpje die arme vrouw die durft nooit meer de staat op… gaat de hele wereld over

  30. Zilvertje zegt:

    Ik stuur je nog een keer die virus.
    Vrouw moet ik nog bekijken, joh, wat een hoog niveau, ik moet slapen! Kusssssssssss.

  31. wilma zegt:

    Wat een ontroerend verhaal, Zilvertje. Heb je nog zin in zo’n lekker koppie soep? groeten van Wilma

  32. Zilvertje zegt:

    Nou Wilma, lekker hoor, ik was zo blij met jouw verhaal, ik was weer helemaal terug bij mijn oma in Edam, bij haar oliestelletje, zalig.

  33. Zwollywood zegt:

    AH…..Edam…….daar woonde familie van me geloof ik.
    Vergeleken met het feit dat je ooit ziek was………doe je tegenwoordig erg gezond Zilvertje!

  34. Zilvertje zegt:

    Ik probeer gezond te leven! Mijn longen waren het probleem, die zijn net zo gevoelig als mijn ziel!

  35. rikus zegt:

    Mooie herineringen blijven over de slechte vergeet je dat is het mooie

  36. Zilvertje zegt:

    Rikus, ik denk dat het zo is.

  37. paulus zegt:

    Zucht
    vroeguh heerlijk

  38. Zilvertje zegt:

    He, Paulus, schrijf je al weer? Mis je!

Geef een reactie

