Zaanstreek. Van eiland naar eiland.






de zaanstreek is land in water, veel water en dat merk je pas echt goed als de bruggen er ( tijdelijk) niet meer zijn. een brug is nooit meer terug gekomen, de noorderbrug.



de noorderbrug 1920. werd in 1976  gesloopt en er kwam geen nieuwe voor in de plaats.

de julianabrug uit de jaren dertig is gesloopt, nu is er een veer voor de verbinding naar het kalf, wijdewormer, zaanse schans en purmerend.

De Julianabrug werd geopend in 1936 voorheen voer men met een veer en roeibootjes. Prinses Juliana opende de brug in 1936. Veel bruggen in de Zaanstreek zijn aan vervanging toe en zulke gebeurtenissen zijn bijzonder en geven door nieuwe/tijdelijke verbindingen andere kijkjes en halen de geschiedenis weer op.

De Julianabrug in aanbouw 1936

De opening 1936

Opening 1936 aan de kant van Zaandijk richting Wijdewormer. Foto’s met dank aan het gemeentearchief.

Het is een machtig mooi gezicht om op de Zaan te zijn en hoekjes en gaatjes te zien, die je anders nooit ziet. Omdat ik zelf de wacht moet houden op Moederdag op mijn eigen nest, ging ik een dagje eerder naar mijn moeder, mijn toch al oude moeder, bij het afscheid keken we naar elkaar tot we stipjes waren geworden en zwaaiden onze armen er bijna af, wij beseffen, het kan elke keer de laatste keer zijn. Mama dat je maar 120 jaar mag worden!
 
Op weglog punt nl kwam ik een prachtig weblog tegen van Eline, ook over de brug en het veer. Maar dit vond ik helemaal geweldig, want ik heb weinig foto’s van de sloop, dank je wel Eline, wat heb ik genoten van de plaatjes

Kijk ook eens hier! voor informatie over de oude en nieuwe brug.

Zilvertje ( met dank aan en toestemming van Eline voor het gebruiken van haar link)
Foto’s en filmpje van Zilver ( 10 mei 2008)

Over Trudy

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2008-05. Bookmark de permalink .

20 reacties op Zaanstreek. Van eiland naar eiland.

  1. coby zegt:

    Ha Zilver, op je zeebenen op de Zaan……
    En grappig dat je zo ook (een andere) Eline ontdekt die volgens mij net zo gek is op de Zaanstreek en zijn geschiedenis als jij.
    Zijn de Suikerhartjes ook al weer in de Zanstreek aangekomen?
    Lieve groet, Coby

  2. Zilvertje zegt:

    Coby, ik heb daar ook een weblog gehad, maar ik was haar vergeten, ze heeft een prachtig weblog he? Ja, ze zijn terug en ik ben nu erg druk en erg blij!

  3. Anne d'Ore zegt:

    leuk die foto’s en die link ..fijn, gezellige avond verder

  4. Zilvertje zegt:

    Dank je, Anne, jij ook!

  5. Beus zegt:

    Mooi blog. Roept herinneringen bij me op.
    Och jee ‘het kalf’; vanuit het Johannesziekenhuis had ik daar twee buitenpatiënten.
    Door weer en wind fietste ik daar twee keer per week naar toe.
    Zo maar een gedachte die je los maakt.Reactie is geredigeerd

  6. Harry.C.A.Daudt zegt:

    Zilvertje…wagenziek noch zeeziek geworden?
    Graag jou tot gids om in de kop van n.holland te genieten.
    PinksterGroet,
    dichterbijgrave

  7. PACO PAINTER zegt:

    Prachtig gedaan, Zilvertje!

  8. Zilvertje zegt:

    Beus, wat leuk dat je het Kalf kent, was denk nog niet de polder er achter bebouwd he? Het Kalf is haast het zelfde gebleven, alleen de werf van Langenberg is weg en wat dingen die ik vergeten ben, zo was ik ook de tussennaam van het zieknhuis vergeten, ik wist nog Sint Jan en toen De Heel, maar die naam van jou was ik vergeten….. Zat jij nog in dat pand naast de brandweer in Zaandam, of al in het nieuwe gebouw bij de rotonde, nu heet het Medische Centrum Zaandam, dank voor je lieve en leuke reactie.
    Harry ik was op de fiets, ik heb wel mijn rijbewijs, maar ik doe alles met de fiets of openbaar vervoer, dan zie je het meest en het vervuil niet tot nauwelijks, doegggggggggg, je bedoelt dat ik je gids mag zijn? Nou ik weet wel leuke plekjes hoor! Of begrijp ik je verkeerd?
    Paco, dank je wel, ik heb er zelf van genoten, ik houd erg veel van het Zaanse, het water, de boten, de polder en de molens, maar vooral die lieve mensen……Reactie is geredigeerd

  9. Beus zegt:

    Stage gelopen in de Heel, bij de rotonde en later twee jaar gewerkt in het St.Jan aan het einde van de Peperstraat of was het het begin(?)
    De nieuwbouw achter het Kalf heb ik later gezien, toen een vriend daar een praktijk begon (Frank Devos).
    Iedere dag met de pont over, want ik woonde op Sloterdijk.Reactie is geredigeerd

  10. Zilvertje zegt:

    Ja, Beus, dat was bij de Peperstaat al weet ik niet hoe die weg heet waar het ziekenhuis aan lag, het is nu een woonflat geworden, nieuwbouw op het Kalf, ongekend he, hele polder vol, ik heb daar vroeger zo fijn gespeeld, ik vind het daar nu mega saai, Frank ken ik niet. Het pont, wat leuk dat je dan toch dingen deelt, ach ik ben zo een sentimentale smurf, ben altijd op zoek naar vroeger….Sloterdijk was vroeger heel mooi vertelde iemand mij laatst, nu is het veel beton met een weg er door….

  11. Gala zegt:

    wat een mooie helderdere fot’s, zilver en dit is de tweede keer dat je iets over je moeder schrijft. Dat zwaaien naar elkaar vond ik zo ontroerend om te lezen.

  12. K zegt:

    Het filmpje flitst bij mij weg. jammer. Overal water om je heen. Voor mij zo vreemd want hier is het dichtsbijzijnde water(De Maas) zo’n 20 kilometer verderop!

  13. Harry.C.A.Daudt zegt:

    Zilvertje, ben zelf ook ‘fietsgek’;kies meer en liever voor fiets dan voor auto.
    Maar in het oostbrabantse is ie:’een noodzakelijk kwaad’.
    Terug naar je ‘gids zijn’; je hebt het goed begrepen…wie weet???
    Tenslotte heb je je goed gedocumenteerd…en daarmee mij goed geinformeerd over de ZAAN.
    Groet,
    dichterbijgrave

  14. eva zegt:

    OOH heerlijk, op het water, als is het met de pont.
    Wat is er lekkerder met dit weer.
    heb daar wel eens de pontjesroute gedaan!
    Leuk.
    gr eva

  15. Ramirezi zegt:

    Had wel wat, dat bruggetje. Maar straalde niet uit voor de eeuwigheid gebouwd te zijn..

  16. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Wat een bekende plaatjes weer, gaat het hartje weer sneller kloppen.
    De Julianabrug vind ik een mooie brug, jammer dat ze wordt verbreed. oma

  17. Beus zegt:

    Oma, u bent dus mevrouw Platina, want haar moeder is mevrouw Goud.
    Wat een leuke familie en dat is zeker niet spottend bedoeld.

  18. Patricia Vermeulen zegt:

    ziet eruit als een heerlijke dag!

  19. Geroma zegt:

    Ons landje heeft vele, mooie – soms nog talrijke – on-ontdekte plekjes.
    De moeite meer dan waard.
    Wat leuk dat je dat laat zien, Zilver, inclusief de links!
    Vooral de foto’s met molens erop, vind ik mooi……
    Liefs:)

  20. de Kale Doperwt zegt:

    Ben hier laatst 2 keer met mijn wandelschoenen aan mee over geweest, een brug is mooi, maar dit heeft ook wel wat 😉

Plaats een reactie